Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1762 ggr
Cireea
2015-12-29 16:25

Anju

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anju är en term för koreansk mat som man äter samtidigt som man dricker alkohol. Denna mat varierar mellan huvudrätter men också olika sorters Banchan kan ätas som Anju.  Speciellt rätterna Golbaengi och Jokbal är typiska Anju.

Att äta mat och dricka alkohol samtidigt är väldigt vanligt i Korea, allra helst om det är Soju man dricker till maten. Soju är den vanligaste alkoholen i Korea.

Bild: LWYang via Flickr (CC BY 2.0)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
2015-12-29 16:37
#1

Anju kan alltså vara exakt vad som helst?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2015-12-29 16:39
#2

#1 Mer eller mindre 😛 Jag tror det finns vissa specifika rätter som officiellt anses vara Anju (två nämnde jag i inlägget ovan). Sedan kan väl en familj ha sina egna "inofficiella" rätter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2015-12-29 16:43
#3

Finns det någonting som absolut inte kan räknas som Anju?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2015-12-29 16:52
#4

#3 Det vanligaste är ju att äta rätter som är lite hetare eller friterat. Exempelvis är det väldigt vanligt att äta friterad kyckling (eller bläckfisk) samtidigt som man dricker öl, dom har till och med ett uttryck som heter "Chicken and beer". Men nötter och frukter är också vanligt att man äter till alkoholen. 

Däremot så säger man att fläsk går bäst med Soju och kyckling med öl.
Har dock för mig att dom brukar kräva att man beställer någon Anju tillsammans med alkohol, så då antar jag att man kan be om en lista med olika rätter.

Det är väl lite som att vi här i Sverige drar i oss en hamburgare eller en kebab, det finns inget som säger att du inte får äta en sallad men det blir bara att man inte gör det. (Nu pratar vi i generella termer såklart).

Dom, precis som vi, har ju sina etablerade "traditioner".  😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: