Annons:
Etiketterreceptmatdryck
Läst 3107 ggr
Cireea
12/11/15, 3:43 PM

Ingefärste

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu under vintern kan det vara gott med något varmt att dricka. Detta te är perfekt för kyliga dagar men också om man känner sig lite krasslig.

Koreanskt Ingefärste, även kallat saenggangcha (생강차), är gjort av några få simpla ingredienser som du hittar i vilken matbutik som helst. 

Det här behöver du:

  • 100-150g färsk ingefära

  • 3 dl flytande honung

  • En bra burk att förvara ditt Te i

Du börjar med att skala din ingefära och skiva den sedan i tunna skivor. Dessa skivor ska sedan ned i burken du valt ut. Burken bör bara så pass stor att ingefäran fyller den till hälften på ett ungefär. 

Nu ska du hälla över honungen, rör om för att få bort eventuella luftfickor som kan ha bildats och se även till att få ned så mycket av ingefäran som möjligt under ytan på honungen. Ställ burken i rumstemperatur så inte honungen kristalliseras och vänta gärna över natten innan du gör en kopp ingefärste. 

För att göra ditt Te blandar du valfri mängd med hett vatten beroende på mängden Te man ska göra. 

Bilden tillhör Cireea, får ej användas utan tillåtelse.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
12/12/15, 3:46 PM
#1

Det låter som något man skulle tycka om även om man inte gillar vanligt Te.

Skulle man kunna riva ingefäran istället för att skiva den? Vet du?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
12/12/15, 4:40 PM
#2

#1 Det går nog minst lika bra att riva den som att skiva så länge man försöker peta ned den rivna ingefäran i honungen så det inte ligger som ovanpå. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
12/13/15, 11:31 AM
#3

Ah.. en till efterbliven fråga, men när man har blandat vattnet med honungs/ingefärsblandningen, är det meningen att man ska dricka/äta upp ingefäran eller tar man bort det innan? 🤔

Hur länge håller sånt här Te tror du?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
12/13/15, 12:25 PM
#4

Jag skulle säga att det är upp till var och en om man vill äta ingefäran men jag tror inte tanken är att man ska äta den utan den ska som bara ge smak tillsammans med honungen. 

Fast å andra sidan, vissa äter ju upp citronskivan som legat i citronteet också så det är nog en smaksak. 👍

Svårt att säga men är man osäker kan man göra en minde mängd så man vet att det kommer ta slut. 🙂 Men jag tror nog det håller ett tag med tanke på honungen!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
12/13/15, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har nu gjort min blandning efter receptet. Jag dricker normalt sett inte Te, men jag har alltid önskat att jag kunnat hitta ett Te som jag tycker om. Vi får se om det här är "det".

Jag har aldrig använt ingefära tidigare och det var inte som jag förväntade mig. Den luktade supergott, citronaktigt eller nått, men sen så provsmakade jag på det och det smakar definitivt inte som det luktar. 🤪 Jag skar inte skivor, eller rev större bitar utan jag rev så små bitar som möjligt så det blev även en del ingefärssaft. Tänkte att det borde ge mer smak. Ser inte gott ut. 😃

Får se ikväll/imorgon hur teet blev.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
12/13/15, 5:01 PM
#6

Åh vad spännande Isaac! 👍
Vi ska testa göra det till veckan, men vi kör på skivor så får vi se hur vårt blir i förhållande till ditt. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
12/13/15, 8:13 PM
#7

Mums. Dricker det nu. Det här tycker jag faktiskt om. Tänker även dricka upp ingefärsbitarna eftersom jag vill vara nyttig. 😃

Det ser inte ut som på bilden i första inlägget. Teet i mitt glas är mer.. ljusgult eller nått. Men det smakar mycket.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
12/13/15, 9:17 PM
#8

#7 Bilden i första inlägget är dock inte på ingefärste utan bara på Te med en hel ingefära i hörnet. Te + ingefära = ingefärste 😃 Hittade tyvärr ingen bild som var tillåten att använda som var på just ingefärste, får väl uppdatera bilden när jag gjort mitt eget 😉

Toppen att du gillade det, vill du lägga upp en bild på hur det ser ut? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
12/14/15, 10:15 PM
#9

#8 Jaha, då förstår jag. Tyckte det var lite väl mörkt för att vara en blandning av honung, ingefära och vatten. 😊

Jag vet ju inte riktigt hur man ska dosera men har helt enkelt tagit en mindre sked till den vanliga muggen och en lite större (men inte fullstor såklart) till det större glaset. Rör jag runt i glaset så åker ingefäran runt, annars så åker den ganska snabbt ner på botten, som ni kan se på bilderna. (Wow, vad glaset ser slitet ut. Ignonera😐). Det känns i munnen när man får i sig ingefäran, så om man inte har silat bort det så blir det nog inte så kul om allt är i slutet. Det blir helt annorlunda att dricka utan ingefärsbitarna.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
12/14/15, 10:29 PM
#10

Det ser verkligen mumsigt ut! 😍

Skulle jag kunna låna den första bilden till artikeln? Kan såklart ge dig cred för det i så fall 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
12/14/15, 10:37 PM
#11

#10 Självklart. Om du verkligen vill ha en sån ful bild, haha. 😛

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
12/14/15, 10:38 PM
#12

#11 Nej då, tycker den blir perfekt, den visar ju hur teet ser ut! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
1/5/16, 3:45 PM
#13

Vi ska testa göra detta Te imorgon 🙂Vi har skjutit på det för länge men nu vill jag verkligen testa. Spännande 😇


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
1/6/16, 10:47 PM
#14

#13 Sååå, hur blev det? Har du smakat? Har varit nyfiken ett tag på hur ditt blir😃

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
1/6/16, 10:51 PM
#15

#14 Inte testat det än ju! 😃Meddelar så fort jag smakat, promise!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
1/8/16, 3:54 PM
#16

Nu är huvudbilden ändrad till när vi gjorde vår omgång med ingefärste 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jazmin1e
1/8/16, 5:16 PM
#17

Nu har även jag testat göra teet. Det var gott men jag nästa gång tar jag nog mer ingefära då det smakade lite för sött för min smak. 🙂

Cireea
1/12/16, 1:57 PM
#18

Otroligt gott Te

Honungen och smaken av ingefäran flätar som ihop sig, det blir lite sött men ändå så finns skärpan från ingefäran där. Honungen tog inte över för vår del som #17 hade problem med, kanske så använde vi lite mer ingefära eller så kanske det har att göra med märket på honungen. 

Nästa gång vill jag testa göra på en riktigt dyr honung för att se hur det blir då. 
Även om det fungerar med vilken honung som helst. 

Det här kommer vi fortsätta göra! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: