Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 1314 ggr
Cireea
8/25/17, 2:27 PM

Yuk Young-Soo

Jag tänkte att det här fick bli en egen tråd. Yuk Young-Soo nämns som hastigast i en annan tråd och det fångade direkt mitt intresse.

Yuk Young-Soo var fru till den tredje Sydkoreanska presidenten Park Chung-Hee och även mamma till den elfte Sydkoreanska presidenten Park Geun-hye.
Young-Soo blev lönnmördad 1974. 

Mordet på Yuk Young-Soo

Den 15 augusti 1974 blev Yuk Young-Soo skjuten och dödad av Mun Se-Gwang, en Zainichi Korean (en japansk korean) och en Nordkoreansk sympatisör. 

Lönnmordet tog sin plats på Seoul Nationalt Theater of Korea under en självständighetsdagceremoni, Gwangbokjeol. Mun Se-Gwang försökte mörda dåvarande presidenten Park Chung-Hee redan i lobbyn men misslyckades då hans sikten var blockerad.

Mun Se-Gwang var därför tvungen att gå in i själva teatern, där tog han plats långt bak. Medan presidenten höll ett tal försökte Se-Gwang ta sig närmre men råkade oavsiktligt avlossa ett skott från sin revolver, vilket resulterade i att han skadade sig själv. 

Efter det första skottet rusade Se-Gwang längst teatergången och sköt vilt. Det andra skottet träffade vänster sida av podiet där presidenten höll sitt tal, det tredje skottet var en feltändning och det fjärde skottet träffade Yuk Young-Soo i huvudet, vilket gav henne allvarliga skador. Det sista skottet gick igenom en flagga som dekorerade baksidan av scenen.    

En av presidentens livvakter, Park Jong-Gyu, avfyrade ett skott som studstade mot en vägg och dödade en gymnasieelev, Jang Bong-Hwa. 

Efter att Mun Se-Gwang blivit tillfångatagen direkt efter händelsen fortsatte presidenten sitt tal trots att hans skadade fru bars ned från scenen. Efter att han avslutat sitt tal plockade han upp fruns handväska och skor innan han gick.

Yuk Young-Soo blev förd till sjukhuset i Wonnam-Dong i centrala Seoul och blev därefter opererad av Dr. Shim Bo-Seong. Operationen påbörjades runt elvatiden på förmiddagen och fortsatte i fem timmar. 

Kulan som träffade Young-Soo skadade den största venen på högra sidan om hjärnan och fastnade sedan inne i hjärnan. Trots operationen gick hennes liv inte att rädda och hon dog vid sjutiden samma dag.

Källor: Wikipedia, nyhetsartiklar


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
8/25/17, 2:29 PM
#1

Jag hittade ett videoklipp från händelsen som är ganska intressant.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
8/25/17, 2:30 PM
#2

En intressant artikel från 1974 i The New York Times.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/27/17, 2:20 PM
#3

Det finns några dokumentärer om mordet och dom är på koreanska. Jag har tittat på valda bitar av dessa dokumentärer utan att förstå vad som sägs, men jag har lagt märke till några saker som markeras grafiskt i dokumentärerna.

Dels är videoinspelningen av skjutningen i usel kvalitet. Jag tycker kvaliteten är orimligt dålig, kanske med avsikt för att vi inte ska se några detaljer.

Påståendet att gärningsmannen skjuter sej själv lite i foten först, innan han skjuter mot presidenten, kan vara en överenskommen signal till säkerhetstjänsten att nu inleds operationen.

.

Vad kan vara bakgrunden?

Om Park Geun-hye (dottern) och Yuk Young-Soo pratats vid och det framkommit att Young-Soo inte längre vill vara "first lady" utan vill dra sej tillbaka på ett sätt som gör att hon inte syns i media, kan ett fejkat mord ha planerats.

Målet är att skapa sympatier och därmed lättare få in dottern i rollen som "first lady". En familjetragedi som hela det koreanska folket kan samlas runt.

Pappan Park Chung-Hee (wiki) var ju en brutal diktator och om fru och dotter hade liknande livssyn kan man tänka sej att dom valde en dramatisk utgång för modern. Det är troligt att USAs säkerhetstjänst i så fall varit inblandad i operationen.

I media kunde "mordet" sedan framställas (alternativt?) som att det var en "nordkorean" som mördat presidentfrun. I verkligheten var mördaren Mun Se-Gwang (wiki), en Japan med koreanskt påbrå, vars familj levt i så många generationer i Japan att han inte längre kunde ett ord koreanska.

Frågan är var Young-Soo tillbringat restan av sin tillvaro? Kanske på landsbygden?

.

Kulorna som avfyras visas med små pilar i dokumentärerna och det verkar inte som om någon av skottriktningarna pekar mot presidentfrun Young-Soo. Skotten verkar snarast skjutas snett upp i taket.

Det ägnas även en viss uppmärksamhet i dokumentärerna mot det föremål som säkerhetsmannen på podiet tappar när han rusar fram mot skytten. Det är inte helt begripligt att rusa mot en skytt på kort avstånd, då skytten får mer tid på sej att sikta och skjuta presidenten. Vore det inte mer rimligt om säkerhetsmannen sköt där han stod, mot gärningsmannen?

Dom övriga dignitärerna på podiet reagerar långsamt med att slänga sej ner på golvet. Själva uppställningen med frun och dignitärerna på podiet ser lite underlig ut.

Det är även märkligt att president Chung-Hee nästan direkt efter skjutningen, fortsätter med sitt tal utan att låta livvakterna kolla om det finns fler gärningspersoner i publiken. Han verkar inte alltför bekymmrad över sin fru som påstås blivit skjuten i huvudet.

Cireea
8/27/17, 2:45 PM
#4

Intressanta teorier. 

Det där med kvalitén på inspelningarna, det var ju trots allt 1974 och i Sydkorea. Kanske hade man inte bättre utrustning där vid den tidpunkten? Har du sett andra klipp och/eller dokumentärer från Sydkorea vid samma tidpunkt och jämfört kvalitén?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/27/17, 3:44 PM
#5

Det är en bra fråga. Dels påverkar yt:s kompression kvaliteten och dels är mycket film från 1950- till 1970-talet först gjord på vanlig analog filmtejp, varför kvaliteten är ganska hög vid överföring till videomagnettejp. Exempel här, 1950-tal, 8 mm-film överförd till video, Sydkorea. (YT/cecilcounty, 2008-11-19, 10 min)

Det är inte så enkelt heller, att veta alla gånger om film från 1970-talet är gjord på video eller på analog tejp i förstaläget.

Samtidigt är min gissning att Sydkorea köpte sin stats-TV-utrustning utomlands. Samsung hade precis år 1969 lyckats tillverka sin första inhemska TV-apparat, så jag tror knappast att den mer avancerade videoinspelningsutrustningen för studiobruk var inhemsk år 1974.

Om det rör sej om direkt videoinspelning på 1970-talet verkar kvaliteten dock sjunka kraftigt även under studioliknande förhållanden inomhus jämfört med analog filmtejp. En liknande videoinspelning från år 1971 i Nordkorea, även denna gång i teatermiljö, med besök från kambodjansk musikgrupp, visar att avståndsbilderna tappar detaljer. (YT/stimmekoreas mellan 17:10 - 17:20, 2013-01-18, 23 min)

Nu spelar kompression in ganska mycket för kvaliteten och jag skulle därför ändå förväntat mej högre kvalitet av videomaterialet från dokumentärerna om Yuk Young-Soo på teatern. Troligen kan svaret först komma om det finns bra översättningar av dom koreanska dokumentärerna. Jag hittade ett tag en dokumentär som dessutom diskuterade själva kulorna och där personerna i dokumentären såg fundersamma ut, fast jag förstod inte ett ord. Jag tappat tyvärr bort den dokumentären, men den kanske laddas upp på annat konto vid tillfälle och då ska jag återkomma om jag hittar den, helst med översättning.

Upp till toppen
Annons: