Sydkorea iFokus

Sydkorea

Etiketter: matdryck
Läst 1013 ggr
sweetgum
0

Vårt koreanska kök

Tar initiativet här att göra en tråd om mat. Här kan vi skriva om rätter vi lagat och/eller prövat, restauranger vi gillar, tips, recept osv!  Allt om Koreansk mat och dryck är välkommet!

Kör igång direkt och tipsar om restaurangen Namu i Malmö. Fantastiskt trevlig personal och god mat. Firade min födelsedag där och de tog väl hand om oss. Det är Jennie Walldén, årets mästerkock 2013, som driver den och hon är mycket trevlig. Det är en lite dyr restaurang men ett härligt ställe om man vill ha riktigt god mat!

Medarbetare på Sydkorea iFokus

sweetgum
0

* om någon kommer på ett bättre namn för tråden så kan ni hojta. Är lite osäker . kan kanske ändra namnet eller göra e ny tråd

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Cireea
0

Kul! 👍 Jag har testat några olika men har sååå mycket kvar att äta från det koreanska köket, jag tror aldrig att man kommer hinna med allt! 

Här kommer lite som jag testat:
Notera att du kan klicka på de understrukna orden nedan för att komma vidare till en artikel om respektive rätt. 

Japchae - Gudomligt gott med en bra smak av sesamolja. Vår version innehöll svamp, rödlök, morötter och glasnudlar. 

Gyeoja-naengchae - Vi råkade ha lite för mycket vinäger i senapssåsen men om man bortser från det var det otroligt gott. Senapen kändes tydligt men tog ändå inte över för mycket. Vi gjorde päron och gurka, och jag blev väldigt förvånad över hur bra päron och senap smakar tillsammans.

Hobak-Jeon - Supergott, det här längtar jag efter ständigt! Enkelt att göra och chilin gav en jämn och bra hätta som vägde upp Zucchinin som annars är ganska tråkig och smaklös som den är. Såsen (chilipulver + soja) var bara ett måste till! 

Mandu -  Jag bara älskar detta! Har ätit frysta från Ica, hemmagjorda och även Mandu gjort på restaurang. Mina hemmagjorda blev inte riktigt lika bra, men det var också första försöket. Restaurang-Mandu är mina favoriter, både vegetariska och med kött i. För mig är Mandu faktiskt lite heligt… haha! 

Gimbap - Jag älskar Sushi så för mig är Gimbap en självklarhet, vi har gjort på kyckling och det blev gott.

Ramen - Tusen olika varianter, alla smakar lika fantastiskt. Snabbt, enkelt men finns ändå i oändliga variationer som aldrig gör rätten tråkig.

Kimchi - Gillade Kimchi men inte räkorna som var i vår "havsversion" som så många tipsat om. Räkorna smakade konstigt efter jäsning så nästa gång skippar vi dom. Jag gillar Kimchi efter ca 1 - 2 veckor då smaken framhävs som bäst då! 

Dakjjim - Bra med hätta i rätten och jag gillade den faktiskt. När vi gjorde vår tog sesamoljan över lite för mycket för min smak. Vi gillade rätten men väljer att modifiera den lite nästa gång, exempelvis kommer vi ta mindre glasnudlar än receptet säger samt mindre sesamolja då rätten annars smakar chili och sesamolja.

Vi har aldrig ätit koreansk mat på restaurang (förutom Mandu) utan vi lagar alltid rätterna hemma. Näst på tur är nog Bibimbap! 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cireea
0

Finns det någon mer som vill dela med sig av sina upplevelser från det koreanska köket i mat och dryckväg? 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck